UKS, AWF

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//-->RAJMUND TOMIKDZIAŁALNOŚĆUCZNIOWSKICH KLUBÓW SPORTOWYCHKATOWICE 2006KOMITET WYDAWNICZY:prof. dr hab. Igor Ryguła (przewodniczący),prof. dr hab. Józef Langfort, dr hab. Janusz Iskra prof. nadzw.,dr hab. Grzegorz Juras prof. nadzw., dr hab. Sławomir Mazur prof. nadzw.,dr hab. Edward Saulicz prof. nadzw., dr hab. Adam Zając prof. nadzw.,dr Eryk KurciusRECENZENT:prof. dr hab. Henryk SozańskiREDAKCJA:prof. dr hab. JanŚlężyńskiISBN 83-87478-91-1Książka przedstawia wyniki ogólnopolskich badań działalności uczniowskich klubów sportowychsfinansowanych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu w ramach ekspertyz naukowo-badawczych realizowanych w AWF w Katowicach pod kierunkiem autora w latach 2003 i 2004.Okładka:Fotografia autorstwa Genowefy Krajewskiej przedstawia drużynę juniorów Basebal-lowego Uczniowskiego Klubu Sportowego „Jastrząb” z Jastrzębia Zdroju.Copyright © 2006 by AWF KatowiceWydawnictwo Akademii Wychowania Fizycznego w Katowicach, 2006Nakład 200 egz., ark. wyd. 6.Fotokopie, druk i oprawę wykonano w UKiPJ&D Gębka, Gliwice, ul. Pszczyńska 44, tel. 231-87-092SPIS TRESCIWSTĘP ....................................................................................................................................... 5I. GENEZA UCZNIOWSKICH KLUBÓW SPORTOWYCH................................................ 11II. FORMALNO-PRAWNE I FINANSOWE PODSTAWYDZIAŁALNOŚCI UKS ...... 23II. 1. Aspekty prawne ....................................................................................................... 23II. 2. Aspekty finansowe .................................................................................................. 29III. CEL, METODOLOGIA I ORGANIZACJA BADAŃ ...................................................... 34III. 1. Cel badań, pytania badawcze ................................................................................. 34III. 2. Materiał i metody badań ......................................................................................... 36III. 2. 1. Sondaż diagnostyczny uczniowskich klubów sportowych............................. 36III. 2. 2. Analiza SWOT ............................................................................................... 41III. 2. 3. Sondaż diagnostyczny powiatów ................................................................... 41IV. WYNIKI BADAŃ ............................................................................................................. 44IV.1. Działalność UKS w opinii działaczy klubów wświetleanalizy ilościowej ijakościowej ....................................................................................................................... 44IV. 1. 1. Liczba członków i rodzaj sekcji UKS ............................................................ 46IV. 1. 2. Cele działalności uczniowskich klubów sportowych ..................................... 50IV. 1. 3. Udział UKS we współzawodnictwie sportowym ........................................... 54IV.1. 4. Organizacja zajęć w UKS ............................................................................... 59IV. 1. 5. Wykorzystanie bazy i sprzętu sportowego ..................................................... 60IV. 1. 6. Współpraca UKS z rodzicami, szkołą, samorządem oraz innymiorganizacjami kultury fizycznej ................................................................................... 62IV. 1. 7. Finansowanie UKS......................................................................................... 64IV. 1. 8. Opinie o znaczeniu uczniowskich klubów sportowych ................................. 67IV.2. UKS wświetleanalizy SWOT................................................................................ 70IV. 2. 1. Atuty i słabości UKS ...................................................................................... 70IV. 2. 2. Analiza otoczenia UKS .................................................................................. 70IV. 2. 3. Identyfikacja czynników wpływających na działalność UKS ....................... 71IV. 2. 4. Profil mocnych i słabych stron UKS .............................................................. 79IV. 2. 5. Pozycja strategiczna UKS .............................................................................. 80IV. 3. Opinia pracowników samorządowych kultury fizycznej i sportu o działalnościUKS .................................................................................................................................. 83IV. 3. 1. UKS a imprezy sportowo-rekreacyjne w powiecie ........................................ 83IV. 3. 2. Finansowanie UKS przez samorząd powiatowy ............................................ 85IV. 3. 3. Wykorzystanie obiektów sportowych przez UKS ......................................... 89IV. 3. 4. Nadzór organu rejestrowego nad działalnością UKS..................................... 91IV. 3. 5. Opinie o znaczeniu uczniowskich klubów sportowych ................................. 96V. WNIOSKI I ZAKOŃCZENIE .......................................................................................... 101BIBLIOGRAFIA.................................................................................................................... 109ANEKS .................................................................................................................................. 112Załącznik 1. Kwestionariusz ankiety uczniowskiego klubu sportowego ................... 113Załącznik 2. Kwestionariusz ankiety starostwa powiatowego ................................... 115Załącznik 3. Ocena znaczenia cech wymienionych przez respondentów w analizieSWOT ......................................................................................................................... 11734WSTĘP„W nowoczesnych społeczeństwach ery globalizacji sport jest jedną z ważnychwartości kulturowych, wpływających na rozwój człowieka, jego zdrowie i jakośćżycia.Wpojony za młodu ma stać się elementem ogólnej kultury ludzkiej - uświadomionej wprocesie edukacji i wychowania dożyciawe wspólnocie i społeczeństwie”Strategia rozwoju sportu w Polsce do roku 2012„Strategia rozwoju sportu w Polsce do 2012 roku – cele i zadania” przyjętaprzez Rząd Rzeczypospolitej Polski w lutym 2003 roku zawiera sformułowania, któresą swoistym uznaniem społecznej i edukacyjnej wartości sportu. Jako cel strategicznywymieniony na pierwszym miejscu wskazano tam „Wychowanie fizyczne i sportszkolny”. W związku z tym konieczne jest szersze włączenie sportu szkolnego dośrodkówkształcenia i wychowania w kulturze fizycznej.Wartości społeczne sportu doceniał już twórca nowożytnych Igrzysk Olimpij-skich Pierre de Coubertin. Zafascynowany reformami wprowadzonymi przez dyrekto-ra szkoły w Rugby (Wielka Brytania) Thomasa Arnolda, uznawał sport znaczącymczynnikiem wychowania młodzieży. W „Pedagogice sportowej” („Pedagogie spor-tive”) pisał o funkcjach wychowawczych sportu traktując go jako „znakomityśrodekkształcenia charakteru młodzieży, takich cech jak wytrwałość, opanowanie, rzetel-ność” (Wroczyński 1985, s. 274).Zbigniew Krawczyk interpretując społeczne zjawisko jakim jest sport wśródkilku jego wartości wymienił również cechę antropologiczno-kulturową jako elementstylużyciawynikający z ukształtowanych wartości i utrwalonych w różnych zbioro-wościach wzorów zachowań (Krawczyk 1983). Należy jednak zaznaczyć,żepojęciesport w Polsce używane jest do wyrażenia przejawów społecznej aktywności rucho-5 [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • emaginacja.xlx.pl
  •